Når vi rådgiver virksomhedsejere, der overvejer et salg af deres virksomhed, kapitalfremskaffelse til vækst, management buy-in eller fusion, er det første spørgsmål altid: “Hvad er min virksomhed værd?” Det er et relevant spørgsmål, men der er desværre ikke et simpelt svar. Alle virksomheder er unikke, og værdien afhænger af mange faktorer, der skal undersøges og analyseres grundigt.
Vores værdiansættelse starter derfor altid med en omfattende dataindsamling og analyse der, udover de historiske tal, inkluderer de vigtigste faktorer, som eksempelvis virksomhedens ledelse, kundesammensætning og produktionsapparat samt virksomhedens potentiale for at give et retvisende billede af dens markedsværdi. Denne tilgang sikrer, at vores kunder får en præcis og realistisk vurdering af deres virksomheds værdi.
Historikken alene er ikke tilstrækkelig. Gode regnskabstal dokumenterer alene tidligere præstationer, men garanterer ikke fremtidig succes. For at vurdere og understøtte en virksomheds langsigtede levedygtighed og værdi, er det derfor afgørende at se ud over historien.
Vores tilgang integrerer derfor både historiske data og fremadskuende analyser for at sikre en helhedsorienteret vurdering af virksomhedens fortsatte succes og udvikling.
De vigtige faktorer der sammen med historikken skal give et retvisende billede af en virksomheds værdi, er de faktorer, der spiller en afgørende rolle i en virksomheds daglige drift og dermed virksomhedens værdi. Dette omfatter kunder, leverandører, ledelse og produktionsapparat. En grundig dokumentation af disse faktorer er således afgørende for en virksomheds værdiansættelse.
Uanset hvor gode resultater en virksomhed har opnået historisk, vil værdien og salgbarheden af en virksomhed i høj grad blive påvirket i negativ retning, hvis der er en meget høj afhængighed af ejerlederen. Har virksomheden derimod en robust ledelsesstruktur, der kan fungere uafhængigt af ejerlederens tilstedeværelse, har dette en positiv indvirkning på værdien og salgbarheden af en virksomhed.
Værdien og salgbarheden påvirkes også af kunde- og leverandøraftaler, hvor kontraktbaserede relationer har en positiv indvirkning og personbaserede relationer har en negativ indvirkning.
Når vi udarbejder en værdiansættelse, fokuserer vi på at inkludere alle de væsentlige faktorer, der har betydning for virksomhedens samlede værdi, hvilket strækker sig langt ud over de historiske regnskabstal. Vi analyserer således alle centrale faktorer, der kan påvirke fremtidig indtjening og vi vurderer samtidig virksomhedens potentiale for vækst og udvikling. Ved at sammenfatte disse elementer, sikrer vi en grundig og retvisende vurdering af virksomhedens markedsværdi.
Ønsker du dialog om værdiansættelse af din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os på 70 20 04 16, info@m-plus-a.com eller trykke på knappen nedenfor og kontakte os – det er gratis og helt uforpligtende.