At sælge sin virksomhed er en stor beslutning og der kan være et utal af årsager til, at man ønsker at sælge hele eller dele af sin virksomhed. Nogle er klar til at gå på pension, nogle vil starte et nyt forretningseventyr, mens andre måske ønsker lidt mere fritid og derfor gerne vil have en partner ombord, der kan overtage opgaver og hjælpe med at videreudvikle virksomheden.
Uanset hvad årsagen er, er det vigtigt at man nøje har overvejet hvorfor man vil sælge sin virksomhed og hvad man ønsker at opnå med salget. Derfor er det afgørende, at man kommer godt fra start og bliver guidet af professionelle virksomhedsmæglere igennem hele processen. Med vores mangeårige erfaring og strukturerede tilgang til virksomhedsformidling ved vi, hvordan man kommer i mål med et succesfuldt salg.
Udover gode nøgletal og produkter, der efterspørges af markedet, er der er en lang række faktorer, som har indflydelse på prisen og salgbarheden af din virksomhed. Baseret på vores mangeårige erfaring med formidling af virksomheder i SMV-segmentet, har vi lavet en oversigt over nogle af de vigtigste faktorer for en succesfuld formidlingsproces.
Den rette selskabsstruktur øger salgbarheden af din virksomhed, letter overdragelsen, reducerer købers omkostninger og maksimerer dit afkast. Selskabsstrukturen har også indvirkning på de muligheder, du har for at geninvestere efter salget.
En virksomheds organisation er afgørende for dens værdi og interesse for potentielle købere. Som ejerleder kan du aktivt påvirke værdien og salgbarheden af din virksomhed ved at etablere en bæredygtig organisation, der kan fungere uafhængigt af ejerlederen og som understøtter virksomhedens fremtidige succes.
Er der styr på alle juridiske dokumenter som eksempelvis kunde- og leverandøraftaler samt ansættelseskontrakter. Er regnskabstallene, budgetterne og saldobalancerne opdaterede og har man beskrevet og dokumenteret virksomhedens forretningsområder og processer, skaber det transparens og viser en potentiel køber, at der er ”orden i penalhuset”. En veldokumenteret virksomhed øger ikke blot appellen til potentielle købere i den indledende fase af salgsprocessen, men understøtter også en hurtigere og mere effektiv due diligence proces i den afsluttende fase af salgsprocessen.
Det betaler sig at investere i de rigtige rådgivere, der kan hjælpe med at optimere din virksomheds værdi på både kort og lang sigt. Vi anbefaler, at man vælger en advokat med kommerciel forståelse, der sikrer det løbende vedligehold af kontrakter og øvrige juridiske dokumenter og en revisor, der medvirker til at sikre nøjagtighed i den økonomiske dokumentation. Dette understøtter både virksomhedens drift og skaber sikkerhed og tillid i forhandlings- og due diligence-processen.
Ikke to virksomheder er ens, derfor starter vores salgsproces altid med en uforpligtende dialog, hvor vi afdækker lige netop din virksomhed, herunder hvorfor du ønsker at sælge og hvad du ønsker at opnå ved et salg af din virksomhed. Det næste skridt er en udarbejdelse af en værdiansættelse baseret på grundig dokumentation og vurdering af alle de vigtige faktorer som eksempelvis kunde- og leverandørforhold, dokumentationsgraden, produktionsapparat og organisationsstruktur. Du kan læse mere om vores værdiansættelsesproces her. Efter værdiansættelsen indgås der en mandataftale, som fastholder rammerne for formidlingsarbejdet, herunder udarbejdelse af salgsmateriale og til sidst afsluttes salgsprocessen med en closing. Nedenfor har vi skitseret salgsprocessens primære faser.
Figuren illustrerer den typiske salgsproces for formidlingen af en virksomhed. Figuren opdeler processen i 8 overordnede faser, lige fra det indledende møde til salget af virksomheden er gennemført.
Overvejer du at sælge din virksomhed, er du velkommen til at kontakte os for en uforpligtende, gratis dialog – på 70 20 04 16 – info@m-plus-a.com eller tryk på knappen nedenunder og kontakt os.